Podczas panelu dotyczącego kontraktowania świadczeń medycznych z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz innymi płatnikami, który podsumowywał wystąpienia prelegentów, dyskusja została poprowadzona w kierunku możliwości lepszej koordynacji organizacji usług zdrowotnych dla seniorów oraz zmieniających się nierównomiernie i często bez okresu przejściowego wymogów Narodowego Funduszu Zdrowia.
Obecna na początku konferencji Agnieszka Pachciarz, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia przedstawiła zmiany w zakresie priorytetów Funduszu zmierzające ku obniżeniu liczby hospitalizacji na korzyść świadczeń udzielanych w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej. Na AOS w 2013 roku NFZ zamierza przeznaczyć 5,2 mld zł. Narodowy Funduszu Zdrowia zamierza przyznawać dodatkowe punkty za posiadanie przez poradnie certyfikatu ISO znosząc jednocześnie premię za posiadana akredytację Centrum Monitorowania jakości w Ochronie Zdrowia, ponieważ nie jest ona przyznawana z zasady na leczenie ambulatoryjne.
- Obecnie około 30 procent hospitalizacji odbywa się niepotrzebnie – mówiła Agnieszka Pachciarz – Jednocześnie ważne jest to, aby w razie udzielania świadczeń z danej dziedziny medycznej, którym mogą towarzyszyć konkretne schorzenia był zapewniony dostęp do gabinetu zabiegowego, czy określonego rodzaju diagnostyki jak na przykład w odniesieniu do poradni onkologii i hematologii dziecięcej, neurologii, onkologii, neurochirurgii, chirurgii szczękowo-twarzowej konieczna jest możliwość wykonania w lokalizacji badań tomografii komputerowej lub rezonansu magnetycznego.
Drugi panel wzbudził bardzo duże zainteresowanie ze względu na prezentowane rozwiązania w zakresie dodatkowych ubezpieczeń od zdarzeń medycznych. Obecnie około 280 szpitali zawarło umowy ubezpieczeń wskutek obowiązywania nowego prawa od początku 2012 roku, podczas gdy w międzyczasie obowiązek posiadania takiego ubezpieczenia odłożono w czasie do stycznia 2014 roku. Niektóre szpitale takie jak Szpital Specjalistyczny im. Szczeklika w Tarnowie nie czekając na nowy obowiązek zabezpieczają się przed roszczeniami z tytułu ewentualnych zdarzeń niepożądanych już teraz poprzez zawarcie umowy z Towarzystwem Ubezpieczeń Wzajemnych w Warszawie. Kolejnym krokiem ma być otwarcie na przyjęcie nowych szpitali do grupy, tak aby możliwe stało się negocjowania stawki ubezpieczeniowej oraz wzajemna pomoc w zarządzaniu ryzykiem.
Największe emocje wzbudził ostatni panel poświęcony argumentom za oraz przeciw outsourcingowi szpitalnemu. Dyskutanci wypowiadali się bardzo różnie w zakresie opłacalności dla placówki medycznej zlecenia usług na zewnątrz. Wnioski, które można wysnuć z dyskusji to m.in. przeszkody w postaci zbyt małej konkurencji w samym regionie na świadczenie określonego rodzaju usług, konieczność uwzględnienia w cenie podatku VAT, którego szpital nie może odzyskać. Outsourcing jest wiec pożądany w sytuacji braku środków na uruchomienie konkretnej działalności lub w sytuacji, kiedy potrzebna jest dodatkowa powierzchnia pod świadczenia lecznicze. W innych sytuacji budzi wątpliwości, choć eksperci PwC wskazali na to, że Komisja Europejska rozważa wprowadzenie zerowej stawki VAT na świadczenia w ochronie zdrowia, co spowodowałoby możliwości odliczania zapłaconego państwu podatku.
Sponsorzy i wystawcy, którzy zdecydowali się na zaprezentowanie swojej oferty podczas MedMarket po konferencji stwierdzili, że warto było pokazać swoje firmy i marki podczas Forum tym bardziej w sytuacji, kiedy dopiero wprowadzają do Polski nowe rozwiązania jak fińska spółka samorządowa FCG, ale też wtedy, gdy są już znane wśród dyrektorów szpitali, jak POL-TV. W wystawie towarzyszącej konferencji Medmarket Forum w 2012 wzięły udział takie firmy jak: PwC, Mentor, Impulsy, FCG, Pol-TV, Honeywell, Lux Med, Hospital TV, Supra Brokers, Business Support Solution, Med-Koncept, Orion TV, CAMCO, Viridian, QBS Quality Business Software, Philips oraz Medinfo, Medicalnet.pl - BROG Marketing.
Organizatorem konferencji jest BROG Marketing – platforma komunikacji B2B – wydawca miesięcznika Medinfo oraz portalu Medicalnet.pl.
Kontakt z organizatorem:
tel. 22 594 45 72, 664 463 072
e-mail: forummedmarket@brogmarketing.pl
www.medmarketforum.pl